SPOJE

Poezie se musí míchat do skutečnosti – aby už skutečnost nebyla samozřejmá.

Poezie se musí týkat skutečnosti – zevnitř.

Poezie musí sabotovat skutečnost a navrátit ji živoucímu.

///

Psát sevřenými pěstmi.

///

Vysvětlovat báseň: vykrvit kapra.

///

Číhat na myšlenku. Tak vzácnou. Být připraven ji slyšet, uchopit ji. Neustále se právě chystat ke psaní. Je-li to vůbec možné.

(Cedric Demangeot: Neklid)


ranní spoj

z klikaté čáry na stěně tunelu
hlasitě vyskakují slepé bílé ryby

v místě ponoru zní světlo stejně
jako v právě olistěném lese

z fabriky zůstala stát poslední stěna

nevyřečené neokouní
usedá, podemílá

všude podvratně kvetou
vitální hlohy

vypnuto

nevyvratitelné empirie se shlukují
už na začátku léta

z kopce stéká tma
těžší a rychlejší než světlo

mění tahové cesty
kreslí kvadraturu kruhu

nic nesledovat, nesepisovat, nesesílat
vyjít na balkon

unést se
klikatou lehkostí netopýra

přítomnost

v drmolivém vedru
dveře dokořán do dvorního šera

ve vychýleném formátu
tvář povědomá neklidem –
obrací se na pokojové květiny, zaplněný stůl
váhavě zvažuje, zda jsem v místnosti
tichne rozpaky, zkusí to později

nakonec mě zastihne u umyvadla
bez brýlí, vychýleného k mělčině

okolní prostor vyplněný skelnou vatou
z toho všeho, z ničeho nic
hubne kolem oken